Järgmiseks
teemaks võtaks ehitised ja nende tegemise tehnoloogia. Meile räägitakse ajaloost ja erinevatest
ehitistest. Kui me jätame esialgu ära esoteerilise külje, millegi valmimisest ja
lähtume vaid reaalsusest.
Selleks et tänapäeval midagi ehitada, toimub see kahe
erineva meetodi abil.
Üks mees ehitab midagi valmis, iseenda tarkusest või siis
targemate soovituste alusel, sellise meetodi abil nagu – hea ehitustava. See tähendab,
et maja saab ehitada mitmeid erinevaid mooduseid kasutades. Naelte või
kruvidega, plekist katuse või pillirooga, puidust või kivist jne, ainus
tingimus on see, et maja tuleks vastupidav. Hunt ja kolm põrsakest.
Teine meetod
on, toota see mingi kindla tehnoloogiaga ja erinevate alltöövõtjatega. Seda nimetatakse
tööstuseks. Tellised, aknad-uksed, palkdetailid jne.
Ajalooliste majade juures
väidetakse meile, et sellel ajal polnud mingit tööstust. Vanas Roomas, vanas
Kreekas ega Peetri aegses Peterburis. Mida me näeme aga tegelikult.
Püramiidid,
jälle need armsad püramiidid. Ehituskunsti tipp ehk maailmaime. Harimata inimesed
ilma kirjakeele, matemaatika ja tööriistadeta. Puuhaamrite ja pronks
meislitega. Orjade ja sunnitööga. Ilma joonisite ja tugevusarvutusteta.
Mida me
näeme aga tegelikult. Maltal ma nägin Euroopa suuruselt neljandat katedraali,
kupliga - üle viiekümne meetri, koorikkatusega konstruktsioon ja samasugused on kõik katedraalid üle maailma.
Vanadelt maalidelt
me näeme aga eriliselt suuri ja keerulisi ehitisi.
Mingil hetkel
toimus aga planeedil midagi sellist, et enamus neid hooneid on järsku
varemetes. See toimus millalgi 1700 m.a.j.
Samas kirjeldatakse,
et Sankt-Peterburi linn asutati 1703 ja ehitati valmis mingi kümne aastaga. See
linn, ta asub meile niivõrd lähedal, on paksult täis tänapäevaseid
maailmaimesid.
Ermitaaž
Aleksandri sammas, massiga üle 800 tonni.
Lisaks purustustele toimus ka ülemaailmne veeuputus.
Veel üks „kummalisus“. Millalgi ilmusid välja „koloniaal-stiilis“ ehitised. Sellised nagu Tartu ülikool ja neid on täis TERVE maailm. Kui googeldada märksõnaga „ 19 century buildings“ ja lisada veel suvaline maa: tšiili, austraalia, hiina, jaapan jne, siis me näeme neid igas võimalikus riigis. Ja ehitatud ikkagi ühel ja samal ajal, korraga. Nende aegade tehnoloogiaid ja tootmismahtusid ei kujuta mina ette.
Näiteid materjalide segamise tehnoloogiast.
Monserrati klooster Hispaanias.
Ja selle - "looduslikust kivist" seinadetailid.
Mingi suvaline "Koloniaal" stiilis hoone.
Ja selle maja, "looduslikust kivimist", meislitega väljaraiutud, rõdupiirde elemendid.
Eriline võimatus on sambad. Kuidas neid tehti. Treiti? Krohviti? Poleeriti? Vale - ikkagi haamri ja meisliga.
Eraldi uurimise teema on ka malahhiit ja selle leidumine looduses.
Vaadates aga
sellise samba töötlusi. Kumerused ühtepidi ja siis jälle teistpidi. Tänapäeva täisautomaatne
tööpink jääks ka ilmselt hätta, pluss selliste toodete kogus ja hind!!!
Ja üldse kõikide
kirikute, katedraalide ning losside hind, vaesel „orja-ajal“.
Nüüd tagasipõige
Vana- Kreeka aega. Põhja-Küprosel käies sattusin sellisele platsile.
Mul pole
aimugi kui palju ma sellel platsil pilte tegin. Kõiki kummalisusi ei suudagi
ära seletada. See, „endine templiala“, pidi olema aastatel 200 enne meie
aega. Seega üle kahe tuhande aasta tagasi. Kõik sambad on tehtud „puuhaamri ja
pronksmeisliga“!!!
Fotodelt
näeme aga hoopis midagi muud, mitte betooni tehnoloogia, vaid – raudbetooni tehnoloogia.
Seal oli uhke plats, mida nimetati teatriks.
Ühel pool
oli see kuju - terve - ja seda vaadates me ei näe mitte midagi, peale betoonist valatud posti, millelt koorub geopolümeerne krohvi kiht.
Platsi teises servas näeme aga teist samasugust kuju ja ...
saame kiigata „looduslikust marmorist“ kuju sisse!!!
Muideks need jämedamad rauad olid perfektselt ümarad ja omavahel peene traadiga kinnitatud. Maailmaime!!!!
Seal samas
Küprosel leidsin veel saladusi. Seal on mitu uhket kindlust, väga kõrge mäe
tipus - ligi tuhat meetrit merepinnast. Mis ime asju aeti neil aegadel - mägede
tippudes.
Tornides on
kitsad laskeavad ja suunatud vastas mäetippudele ja kümnete kilomeetrite
kaugusele merele. Mis relvadest siis lasti ja keda.
Arkebuusiga!! Selle kuul kukub mõnesaja meetri pärast lihtsalt maha ja kõik.
Kõige kõrgema kaitsetornini läks aga selline rajake ja kuidas kõik need kivid sinna veeti – süles??? Ütlen veel, et see kindlus ei olnud üldsegi mitte väike. Hing oli paelaga kaelas kui tippu jõudsin.
Betooni tehnoloogia
tippsaavutus on aga Veneetsias ja Peterburis olevate jõgede kaldapealsed ning ka
kanalid.
Need on vooderdatud kiviplokkidega. Korrapäraste, valatud või saagidega
lõigatud tahukatega. Kas teate ikka, kuidas tänapäeval vooderdada loodusliku
jõe kaldaid, hinnast rääkimata. Neil aegadel polnud sellist tehnoloogiat olemaski
– AGA TEHTI.
Lõpetuseks Peterburi
Iisaku katedraal.
Katedraalis on 49 sammast, kus alumised kaaluvad üle saja tonni ning seal üleval-üleval kõrgel üle viiekümne tonni. Kuidas need sinna "seljas" veeti? Kaldteed ja muud muinasjutud.
Kuplit toestavad metalltalad. Kupli alla ei lasta ja pildi saab teha maketi
pealt.
Kellatorni metallist saab pilti teha.
Sellist metallitehnoloogiat, sel ajal ju ei olnud ja see tuli palju-palju
aastaid hiljem??? Selliseid talasid toodab metallurgia tehas, mitte sepikoda.
Mõtleme aga
veel Colosseumi, Pisa torni, Maiade püramiidide, Hiina püramiidide, Baalbeki
1000 tonniste kivikamakate, Inkade Machu Picchu jne peale????
https://www.youtube.com/watch?v=uPflpHsgyGw&index=8&list=PLjYmy_gU5G-zMSlWdUJXhx4O-ADytCg-S
https://www.youtube.com/watch?v=YT6ZjCENBFU&index=9&list=PLjYmy_gU5G-zMSlWdUJXhx4O-ADytCg-S
https://www.youtube.com/watch?v=jX2jN-Kg14U&list=PLjYmy_gU5G-zMSlWdUJXhx4O-ADytCg-S&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=g369r88uDDk&list=PLjYmy_gU5G-zMSlWdUJXhx4O-ADytCg-S&index=11
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar