pühapäev, 25. september 2022

AJALUGU, MUSEOLOOGIA JA KRIMINALISTIKA.

 



AJALUGU, MUSEOLOOGIA JA KRIMINALISTIKA. 

Mulle kooliajal ajalugu ei meeldinud, sest see oli - Mälupõhine humanitaarne ala, kus hinnatakse eelkäijate - Arvamusi. Nüüdseks olen ma ajalugu uurinud iseseisvalt ja süstemaatiliselt aastast 2006 kui ma käisin esimest korda Egiptuses ja sain silitada Suurt Püramiidi ja näha Kairo muuseumi. Sellest ajast (ja ka varemalt) olen ma läbi käinud sada või sadu muuseume, losse, katedraale kuni väiksemate külamuuseumiteni välja ja seda väga paljudes riikides. 
Kogu selle aja uurimise juures tekkis aga mingi "küsimus", mille tulemusel otsustasin võtta ühe  Tartu Ülikooli ajaloo osakonna juures korraldatud Mikrokraadi kursuse - Museoloogia ja tulevikupärand. Paar loengut olen kuulanud ja pean tegema mingeid ülesandeid. 




See oleks kirjeldus Museoloogia aluste kohta. Googeldasin ja leidsin materjale, mis on nii pikad ja põhjalikud, et mul pole siia enam midagi juurde lisada. Just niimoodi on korraldatud tänapäeva Museoloogia ehk siis - teatud asjade ja informatsiooni: kogumine, säilitamine, uurimine eksponeerimine jne. 
Minu jaoks täiesti ausalt öeldes - see on Igav. KUID. 
Muuseumid ja neis olevad esemed, raamatutes olevad kirjeldused ja ka tavainimeste käest veel saadaolev informatsioon on aga - Põnev. Üüratult põnev. 
Milles on siis erinevus?  Kui tegeleda ajalooga ja mitte lisada sinna Kriminalistikat ehk loogilist uurimust - Kuidas Võisid erinevad ajajärgud reaalselt olla, muutub ajalugu kuivaks ja "süsteemseks" - Korduseks. Minu jaoks tekkis Ajalugu siis kui ma hakkasin asju nägema teisest vaatenurgast. Hiiglama põnevast Loogika vaatenurgast.  Ma avastasin enda jaoks täiesti erineva ajaloo uurimise valdkonna. See on - Tehnoloogiate ajalugu. Ka selles pikas kirjelduses oli lõik samasuguse pealkirjaga, kuid absoluutselt erinev tõlgendus. Mitte nn 19 sajandil tekkinud plahvatusliku tehnoloogia areng, vaid.  Kõikide asjade, mida võiks nimetada museaalideks -  valmistamise tehnoloogia. Museaale - leitakse, otsitakse, restaureetitakse, konserveeritakse, uuritakse, süstematiseeritakse, hoiustatakse jne jne. 
 Samas on muuseumidel teine põhitegevus - eksponeerimine ehk näituste korraldamine. Mis neist asjadest ikka korjata ja säilitada kui neid keegi ei näe ega huvi tunne.  Näituste kureerimise kohta pean teise kirjelduse tegema ja ehk ka seal on siis veidi teine vaatenurk. Kuid selleks,  et midagi näitusele välja panna, eriti ajaloos, peaks teadma - Mis asjaga või informatsiooniga on tegemist. Ja siin tuleb nüüd minu ja paljude minusarnaste üks põhiküsimus. 
Kogu selle pika teksti läbi sirvimisel ma ei kohanud kordagi viidet - "Kriminalistilisele" uurimisele. Ma lihtsalt ei oska panna paremat terminit sellele.  Paljud Iseseisvalt ajalugu uurima hakanud inimesed (enamasti mehed) on loogikud ja isegi "kriminalisti" taustaga. 
Kui me võtame Konkreetse Asja või mingi informatsiooni, siis me peaks leidma sellele - mingi Koha ja Aja ning ka võimaliku otstarbe. Aga praktiliselt väga vähesed museaalid on läbinud - Absoluutse Ekspertiisi. See on ka arusaadav, sest "maaseest" tulevaid asju ja inforuumist tulevat infot on nii palju, et kõikidele ekspertiisi teha on võimatu. Selle asemel ajaloolased asetavad analoogilised museaalid teatud kategooriatesse ja iga lisanduv artefakt läheb automaatselt samasse "arhiivilahtrisse".  Ma olen neid "arhiivilahterid" näinud üle maailma Nii palju ja need on kõik ühesugused.  
Ja sealt sai alguse minu Kriminalist-Ajaloolase tee.  Kuna ma olen hariduselt masinainsener, siis kõige lihtsam on mul tegeleda - Metallide tehnoloogiaga ja nende aastate jooksul on see valdkond andnud väga palju - Küsimusi ja Vastuseid. 
Otsapidi läheb see lause ka Näituste kureerimise teemasse aga.  Iga esinemine ehk loengumoodi  üritus ei ole just näitus aga mis see siis on? 
Loengu ülesehitus on sama mis näitusel, lihtsalt ruumis ei ole nii palju materiaalseid asju kuivõrd pilte, fotosid, filme ja informatsiooni mis on hangitud erinevatest allikatest. 
Enda käimistest tehtud fotod ja informatsioon on minu jaoks Ehtne ja Kontrollitud.  Mujalt saadud informatsiooniga on aga juba probleeme. 
"Teise astme kontakt" ehk info, mis tuleb inimeselt keda ma tunnen ja usaldan on hea, kuid ka siin peaks tegema Uuringu. Nii materiaalse kui ka loogilise. Kui mingi teema ei lähe loogilisse pilti, siis mina seda enne Päris Tõe pähe ei eksponeeri. Kirjeldada, uurida ja arutada saab tihti aga aastaid.
  Minu eesmärgiks ei ole saada mingit Kraadi ja minna kuhugi muuseumi tööle. Ma panin mingil hetkel ajaloo pisukesele pausile (kuigi see pole hetkegi pausil olnud) ja blogi Elukulg on üüratult laialdasem kui lihtsalt ajalugu. Kuid ajalugu on selline Kriminaalne tööriist, mille uurimisel selgub inimeste kulgemine sellel planeedil üsna pika aja jooksul. 
Ehk siis. 
Ajalugu läheb selles blogis edasi.  


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar