kolmapäev, 16. oktoober 2024

TINA, KUULID ja KIVID.

 Kõikidest nendest vidinatest, mida ma olen "põllultkorjajate" käest saanud, on Tina teema olnud siiani täiesti seletamatu, sest kõikide "teadjate" vastus on alati olnud - need on "Musketi kuulid". Ehksiis väidetavalt eestlaetavate püsside ja püstolite kuulid. 

Gabrieli püstolit Agnese käes mäletavad ehk kõik.   


Ma olen alati imestanud - kui palju on põldudel neid tinakuule ja muid tina vidinaid. Kuigi tina on üks vähem levinud metalle maailmas. Tina olevat Inglismaal, Venemaal, veel nipet-näpet siin ja seal ja tänapäeval tuleb tina enamasti Hiinast . Ma ei hakka eraldi rääkima aga pronksi ilma tinata teha ei saa ja kust kohas galeeridega sõuti tina tooma Vanas -Kreekas????

Kassiteriit on oksiidne mineraaltinaoksiid (SnO2).

Kassiteriit on peamine tinamaak.



Need on kõige suuremad kuulid ehk maks 1,5 cm diameetris. 


Hästi palju on seda värvi ehk tugevalt oksüdeerinud, lausa valged ja üleni kobrulised. 


Kõige suurem müstika on sellised Nagadega püssikuulid???? Siiani pole ma kuulnud ja pole õieti kellegi käest küsidagi - kelle juttu usaldaks. Ka neid on üsna palju. 

Aga nüüd sain jälle ühe "ämbri" kallale ja leidsin midagi sellist, mida varem ei märganud uurida. 


Ilus sile, täistööstusliku pinnaga ja meenutab ka lakitud pinda. Pool kuuli on enamasti oksüdeerunud. 


Ja vot seda pole mina varem näinud. Üks sõber tuli garaazi alla külla ja hakkasime koos uurima, ka mul varemalt olemasolevaid kuule. Ja mis me leidsime. 


Neid oli veel ja mitme Mõlgiga???. 


Kahe, kolme ja üks isegi nelja sellise mõlgiga. Mis mõlk see ikkagi võiks olla???
 Hakkasime siis ajaloo-giidiks, et mida vastaks to mingile totakale küsijale. 
Esimene variant. See kuul tuli püssist ja põrkas millegi vastu ja läks mõlki???  
Teine variant. Kaks mõlki on peal sellepärast, et kuule ja materjali oli vähe ja kui keegi leidis "lennutatud kuuli", pani uuesti rauda ja pabahh uuesti seina ja mõlki. 
Aga kuidas saab kolm ja neli mõlki peale. Äkki oli kuul nii palju peenem, et laperdas toru sees, pilla palla neli korda vasta püssitoru enne kui välja sai!!! Vat rohkem lollusi ei mõistnud välja luuletada. 



Ausalt kohe. Kui kellelgil on versioone,  siis oleks huvitav teada. 


Enamus mõlgiga kuule olid ühte mõõtu. Suurtelt leidsime mõlkide asemel keset kuuli triibu, justkui oleks valatud kahe poole kaupa või ikkagi pressitud pressi all. Ainult üks väike kuul oli mõlgiga.




Lõpuks sai neid mõlgiga ja mingi siledama pinnaosaga kuule juba rohkem. 

Veel mingid tinast vidinad, millele on ka raske nime anda aga need on juba niisama vaatamiseks.





Ei ole nagu kuul ega mulle teadaolev nõukaaegne toode. 



Aga nüüd üks huvitav leid. 


See on tinast vidin ja algselt oli see veel mulda täis ja sealt tuli välja kaks känkras tinaplekist tükki. 



Sisemine pind oli selline kummaline - ämbliku pesa. 



Aga peal - täitsa inimese tehtud. 





Nüüd siis tina juurest kivide juurde. Mul on pooleli lugu. Maailm on Tehniline. Mul on seletamata - mis üldse on looduslik. Minu meelest on Kõik - tehnilise joonise järgi Elav ja sellele sain ma imelikult kombel vastuse. 


Raimondoga jalutasime Haapsalu lähiste rannal, mis koosneb liiva ja lubjakivi 2 meetri kõrgustest vallidest. Seal rannast leidsime palju erinevaid huvitavaid kive. Ühtesid kive olen ma ka varem korduvalt näinud aga pole huvi tundnud,  mis need on. 
Liivakivi sees on "roostes" klibakas. 
 


Raimondol oli leitud aga lausa müstiline Lubjakivi. 


Ühelt poolt suurem ja teiselt poolt väiksem. Esiti tekkis mõte, et - kuidas ja mis?? 


Vot selliseid kive olen ma varem näinud ja hästi mummulisi. Hiljem panen parema pildi aga selle leidis Raimondo terav silm üsna peitununa teiste kivide vahelt. 


Tema on seda kivi käia peal lihvinud ja see haiseb väävli järgi. 


See sisaldab rauda aga metallidetektor selle peal ei piiksu. 
Mulle tuli selle teemaga üks vana informatsioon ja ma pidin seda kontrollima lausa Tartu Loodusloomuuseumis, kus ma sain küsida Geoloogi käest. Selgus, et see kivi on - püriit. 


Googel annab enamasti sellise kuju pilte ja seletusega teksti. 

Püriit on sulfiidne mineraal.

Püriit koosneb väävlist ning rauast (FeS2). 


Ainult üks kuulutus on ilusast kivist.
Ja siis ma rääkisin geoloogiga. Ma arvasin et järgmise pildi peal on mingi kivistis. 



See on alt sile  ja pealt kumer ja geoloog ütles minu kõrvadele - kuldsed sõnad. 
See kivi KASVAB  meres sellises asendid ehk sile pool allapool.  
Ei usu siiani keegi, et Kivid Elavad. Nad elavad täpselt samamoodi nagu elavad kõikide materjalide ja ainete "aatomid" ehk siis liikuvad aatomid. Seega kivid kasvavad ja kõige lihtsam variant on see, et sinna pinnale settivad uued ained, mineraalid ja oksiidid. 


Mis mind huvitas on see, et need kaks erinevat kivi kasvavad üksteise sisse ehk lubjakivi sisse kasvab püriit. 


Ja see teine lapik kivi justkui tsaarirahaga on äralihvitud kivi, kus üks kivi on teise sees ja sisemine on ümmargune.  

Veel üks huvitav kivi on - vilgukivi. 




Rauda "täis", roostetab. 


Lihvitud pind on tihe ja tume hall. 



Vilgub nigut midagist. 


Põlluotsijate käest sain veel ühe ilu-ime vidina. Aimu pole mis see on, aga ava on umbes 5 mm ja milleks. Lihtsalt mulle meeldib ükskõik millise vana asja peale mõeldes kujutada, et keegi tegi selle, keegi kasutas, keegi kaotas. Kes ja millal???




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar