neljapäev, 19. september 2019

SUVI


Vahelduseks ka üks "Ajaloolaste nali". Ma olen näinud klippi, kus matemaatika professor teeb tudengitele nalja. Kirjutab tahvlile mingi valemi ja tudengid naeravad. Kõrvaltvaataja ehk "tavaline inimene", ei saa naljast muhvigi aru, vaatab kummastava pilguga, näitab näpuga matemaatiku peale ja siis keerutab seda näppu oma meelekoha peal. Arusaamata, et ta näitab ühe sõrmaga teistele ja kolm näppu on suunatud tema enda suunas ning siis ta näitab täpselt enda meelekoha peal - kes tegelikult rummmal on. Meie oleme uhked eestlased ja teatud asju eriti mõnitada pole kombeks. Mõnitada eesti lipuvärve ma ei tahagi, kuigi räägitakse, et on isegi olemas veel parema energeetikaga värve. Mõnitada Eesti Vappi ka ei tohi - Siniseid leoparde, punaste küüntega. Ka ei tohiks kritiseerida joodikust, röövlist ja mõrvarist Kalevipoega. 
Kindlasti ei sobikas kritiseerida ka Oskar Lutsu aga nohmisteha. 
Kivide uurimisel olen ma püüdnud arusaada - Kuidas tehti kividesse neid 20 cm sügavusi puuriavasid ja Milleks? 
Filmis Suvi on aga mitmeid kohti, kus - ma lihtsalt Tahaks teada, kas keegi Teab Täpselt või oleks veel elus vanemaid mehi, kes tegid neid avasid. Vanade kivimajade maakive on poolitatud, ilma nende avadeta ja koos nende avadega. Avadega kive on paksult täis kõik eesti vanemad hooned ja müürid ning väga paljudes teistes riikides.   


"Kesapõld" on siis paksult täis suuri maakive. Igatahes tuleb see põld kividest puhtaks teha.  


Käib ilge kõmakas, suitsutoss ja lendavad kivitükid. 


"Horošoo" hõikab Lible. 
Aga selleks, et kivi õhku lendaks, tuleb sinna auk puurida. Sisse toppida miski lõhkelaeng, see süüdata ja siis võib loota, et kivi ka pooleks lendab. Justnimelt pooleks aga mitte juppideks, sest siis saab sellest sileda välispinnaga müüri teha. Kui sügavale peab kamakasse ava puurima ja kui suure laengu panema, selleks on hea film "Armaggedon". Tulevikus vaadake seda filmi sellise pilguga. Nüüd ma tahaks teada, Punkthaaval: 
1. Millega puurisid Suvelased neid avasid? Käsidrelliga, elektridrelliga, mingi toksitava oherdiga, Kõvasulam või teemant puuriga? Või äkki "Pronksist puuri või meisliga".
2. Mis laengu nad sinna sisse panid ja millega süütasid. Ok, ma tean, enamus vastuseid tuleb - Dünamiit, aga kas Tegelikult ka? 


Nii, ja siis käis tõsine veeretamise töö - Miks veeretati need kivid hunnikusse? Milleks neid kive üldse kasutati?


Siin on näha filmi butafoorne kivihunnik, totaalselt puruks lastud kive. 


Mis paganama pärast see Toots neid kive niiii pilbasteks peksab, midagi muud tarka teha pole vääää!!! Järgmiselt pildilt näeme aga mõnda "huvitavat kivi". 
Seletage mulle. 
1. Kuidas vedas Toots sellise lahmaka oma lauda vundamendiks. Millega? Hobusevankriga. Aga kuidas nad selle vankri peale said? Kolm meest seda kivi tõsta ei saa, sest nad lihtsalt füüsiliselt ei jõuaks ja ka koostööga-koostõstmisega oleks raskusi. 
2. Veeretada mööda planku vankrisse????
3. Tõsta mingi taliga, plokktaliga? No öelge. Nad ju tegid, näete isegi aga paluks selgitust - Kuidas see praktikas käis. 
3. Mitu kivi mahub vankrisse ja mis ajal neid veeti, arvestades vankrirataste laiust ja kõvakattega teede puudumist põllul. 
Ma ise oma inseneritarkusega veaks neid kive mingi kelgulaadse värgiga mööda talveteed.  


Nii, kui neid kive oli "nii lihtne" põllult ära vedada, siis miks Õpilasele Kiir ei õpetatud - Veidi Kõrgemaid Mõisavalitsemise meetodeid. Ja nüüd veel üks küsimus. 
No igatahes tuleb need kivi sinna veeretada ja teha neist viljade kaitseks aed, et hiljem oleks jälle uuele majale vundamendi kive võtta. 
Miks, Mille või Kelle Vastu peaks - Viljade kaitseks madala "Kiviaia" tegema??? 
Kui keegi selle ära seletab ja sellel tõesti on mingi reaalne otstarve, siis ma lähen EPA kooli ja "annan peksa" oma agronoomia õpetajale, et ta mulle seda ei seletanud ning kui seletas ja ma ei mäleta, siis häbenen silmad peast välja.
Ohhohho, ma pole ju käinud ammu Tartu Talurahva muuseumis. Peaks seal omale giidi võtma, äkki leiaks jälle mõne "asjaliku ajaloolase", kes hakkab mulle "asjalikke" vastuseid väljamõtlema.    

1 kommentaar:

  1. Kive ei purustatud n.n. dünamiidiga vaid ...... kuivade puupunnidega, mis sinna ukudesse löödi ja siis veega üle valati nii kaua, kuini need paisusid ja kivi ilusasti pooleks tegid.
    Augud saadi ilmselt mingi oherditaolise asjandusega, ning kasutati kvartsliiva.
    Sisuliselt on võimalik igale küsimusele ka vastust konstrueerida.
    Tootsi-Kiire filmid aga...... eks ta üks huumor ole!

    VastaKustuta